كمال الدين و تمام النعمة

نويسنده:محمد رضا ضميري

مؤلف:

شيخ صدوق ابوجعفر محمد بن علي بن حسين بن بابويه قمي (م 381 ق).

زندگينامه و اظهار نظرها:

ترجمه مؤلف در بخش كتب فقهي شيعه ذکر شده است.

معرفي اجمالي كتاب:

موضوع كتاب، غيبت و ظهور امام زمان ـ عجل الله تعالي و فرجه الشريف ـ است. شيخ صدوق در اين كتاب نمونه هاي فراواني از غيبت پيامبران الهي را آورده و به بررسي كامل امامت حضرت مهدي(عليه السلام)، تولد ايشان، روايات پيامبر و ائمه(عليهم السلام)، درباره ظهور آن حضرت، كساني كه به خدمت آن حضرت رسيده اند و شرايط دوران ظهور ايشان پرداخته است.
شيخ صدوق انگيزه خود را از نگارش اين كتاب اين گونه بيان مي فرمايد: «بعد از سفر به مشهد مقدس و زيارت علي بن موسي الرضا(عليه السلام) به نيشابور رفتم. در آنجا شيعياني كه به ديدن من مي آمدند، شبهاتي را درباره امام زمان(عليه السلام)مطرح كردند كه من هم سعي فراواني در حل آن شبهات نمودم; تا آنكه به قم آمدم. در آنجا نيز شيخ نجم الدين ابو سعيد محمد بن حسن بن محمد بن احمد بن علي بن صلت قمي به ديدارم آمد. او نيز از من درخواست نگارش كتابي در اين باره داشت و من هم به ايشان وعده اجابت دادم; تا آنكه شبي امام زمان(عليه السلام) را درخواب ديدم. آن حضرت به من فرمود: «چرا كتابي درباره غيبت نمي نويسي تا خداوند به وسيله آن حوائجت را برآورده سازد؟». عرض كردم: «اي فرزند رسول خدا! من در اين باره چند كتاب نوشته ام». آن حضرت فرمود: «اينك كتابي بنويس و در آن به غيبتهاي پيامبران الهي اشاره كن». پس از آن از خواب بيدار شدم و بر آن شدم تا اين كتاب را به نگارش درآورم. اين كتاب از قديمي ترين و معتبرترين منابع روايي شيعه درباره امام زمان(عليه السلام)مي باشد. شيخ صدوق در اين كتاب بسياري از مباحث اعتقادي شيعه را درباره آن حضرت فرموده است.
موضوعات مورد بحث در اين كتاب عبارت اند از: 1. آفرينش حجت خدا قبل از آفرينش ديگر انسانها بوده است; 2. فقط خداوند حق انتخاب خليفه و جانشين خود را دارد; 3. اثبات غيبت و حكمت آن; 4. جوابهاي ابن قبه; 5. غيبت حضرت نوح، صالح، ابراهيم و يوسف(عليهم السلام); 6. روايات اهل بيت(عليهم السلام) درباره غيبت; 7. كساني كه امام زمان ـ عجل الله تعالي و فرجه الشريف ـ را مشاهده كرده اند; 8. نامه هاي آن حضرت; 9. علامات ظهور; 10. ثواب انتظار، و موضوعات فراوان و جالب ديگر.

وضعيت نشر:

اين كتاب، به زبان عربي در دو جلد با تحقيق استاد علي اکبر غفاري توسط انتشارات دارالكتب الاسلاميه قم در سال 1395 ه.ق چاپ شده است.
منبع:کتابشناسي تفصيلي مذاهب اسلامي